Ziggo

We herkennen allemaal de kleinere problemen, zit je net in het midden van een enorm spannende voetbal wedstrijd valt het tv Signal weg. Wat kan dat irritant en frustrerend zijn zeker als ze op dat moment een grote kans hebben om te scoren. Maar wat nou als dat beeld niet terug komt? Dit was het verhaal van een van onze klanten. Deze beste klant woont in het buiten gebied maar heeft vanuit Ziggo als nog een goede lijn. Werd er in ieder geval gezegd, maar de praktijk vertelde een ander verhaal. Buiten de TV waren er ook nog problemen met het internet. Na een paar keer bellen met Ziggo zonder dat het mocht baten werden wij ingeschakeld. Omdat onze specialiteit meer ligt bij het internet, dan bij het gebruik van COAX hebben we er voor gekozen eerst het internet probleem op te lossen. Maar hier hebben we een los artikel over geschreven.

Voorinformatie

Om vooraf even onduidelijkheden te voorkomen is het handig om te weten dat er in de kabel naar het huis een slecht koppelstuk in de kabel zat. Dit is op gelost door een nieuwe kabel te trekken zodat het probleem niet meer terug komt. Hierdoor konden we nu met zekerheid zeggen dat de verbinding naar het huis nu in oorden was. Dit houd dus ook in dat het probleem wat er speelt met de TV aan de bekabeling binnen het huis ligt.

De kamer waar het probleem zich voordoet

Wij zijn als eerste begonnen met het bekijken van het aansluitpunt in de muur, deze bleek al zwaar verouderd te zijn. Hierdoor zorgde de aansluiting voor een sterk signaal verlies, hierdoor hebben we deze vervangen. Helaas bleek dit niet de oplossing te zijn, maar terwijl we deze hadden vervangen zagen we ook dat de kabel zwaar verouderd was. Hierdoor was er dus helaas een kans dat er een nieuwe kabel getrokken moest worden. Dit is op zichzelf geen probleem hoog uit een uurtje werk. Maar wat wel een probleem werd was dat de kabel niet direct naar de meterkast liep.

Sterindeling of Ringindeling

Na dat we meer informatie hebben gekregen bleek het dat de kabel voor twee andere kamers heen loopt (ring indeling). Dit principe alleen al kan heel veel problemen geven. In tegenstelling tot de modernere netwerk kabel verlies Coax bij ieder tussen stuk of koppeling aanzienlijke Signal sterkte. Daarom wordt er in alle nieuwe huizen gebruik gemaakt van een sterindeling. Dit houd in dat iedere kamer of plek waar een TV kan komen een losse kabel naar de meterkast heeft. Dit wordt gedaan omdat er dan geen tussen stukken in zitten die het signaal verzwakken. Zo hoeft er in het hele huis maar één versterker of splitter aanwezig te zijn namelijk in de meterkast.

Van kamer naar kamer

Om dat we voor zover wij weten het TV probleem in de kamer van de ontvanger hebben opgelost. Zijn we een stap dichter naar de meterkast gegaan namelijk de kamer waar de kabel als eerste langs komt. Hier bleek eigenlijk het zelfde probleem te zitten, de wand kast was zwaar verouderd. Hierdoor liet hij wel signaal binnen maar kon er geen signaal terug naar Ziggo worden gestuurd. Met dit in gedachten hebben we er een nieuw verdeel stuk geplaatst. MAAR waar je op moet letten met een verdeelstuk is dat ze altijd het Signal verzwakken met een bepaald Db(maat van signaal sterkte). Maar hierna was het probleem niet verholpen. Want in de laatste kamer zat ook een verouderde wand aansluiting. Deze hebben we ook moeten vervangen. Maar ondanks dat alle aansluitingen vervangen zijn door een modernere variant kwam er geen signaal door.

TV Problemen zoeken zonder materiaal

Omdat onze specialiteit niet zozeer bij coax liggen hebben wij hier ook geen geschikt meet materiaal voor. Hierdoor hebben we Ziggo nog 1 keer gebeld. Om te kijken of hun voor ons de metingen konden doen. Hieruit bleek dat er in de kamer van het probleem geen terugkerend signaal mogelijk was. Na dat we alle kamers bij langs waren gegaan bleek het dat er geen signaal vanuit de meterkast kwam. Bij de meterkast de laatste meting gedaan, wat blijkt nou? De hoofd verdeler was kapot en sowieso al te zwak voor de verouderde ringindeling. Op advies van de monteur hebben we nieuwe kabels getrokken die minder last hebben van verlies. Maar ook hebben we een nieuwe verdeler aan moeten schaffen. Hierna bleek het signaal terug te zijn bij de TV en beter dan ooit.

Samengevat

Het lastige aan dit verhaal was dat er meerder TV problemen tegelijk aanwezig waren. Hierdoor los je “denk je” het ene TV probleem op maar heeft het nog geen effect. Hierdoor moet je oppassen dat je niet te veel aan jezelf gaat twijfelen. Om de problemen even op te sommen.

  • Een slechte kabel vanuit Ziggo
  • Een slecht verdeelstuk in de meterkast
  • Een verouderde kabel indeling (niet op te lossen door de bouw van het huis)
  • Een verouderde kabel zelf
  • Iedere kamer had een “een richting” aansluiting

Doordat we al deze punten hebben kunnen oplossen waren de TV Problemen met de coax kabel verholpen.

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.